Rygskævhed / Skoliose

Skoliose er defineret ved en unormal krumning af rygsøjlen, hvor ryggen set bagfra kan have en S-form eller en C-form. Det afviger altså fra almindelige små og ofte uproblematiske skævheder i rygsøjlen.

Udover skævhederne i selve rygsøjlen, så kan man også opleve andre unormale ændringer i kroppen ved skoliose, f.eks at skuldrene er i forskellige højde, hoftekammene kan have forskellige højde og kroppen kan læne sig mere til den ene side. De fleste skævheder er dog milde eller moderate, og kræver typisk bare jævnlige opfølgninger ved egen læge for at sikre sig, at skævheden ikke udvikler sig.

Skoliose udvikler sig ofte i teenageårene, og det er derfor vigtigt at få undersøgt børn/unge, hvis de klager over rygproblemer, og/eller deres ryg fremstår skæv. Spædbørn med skoliose mærker typisk ikke nogen symptomer, mens unge og voksne kan opleve smerter. Symptomerne ved skoliose varierer dog meget, og kan spænde fra ingen smerter/symptomer til markante smerter, påvirkning af hjerte/lungefunktion, nerverodspåvirkning m.m. Der er flere faktorer som påvirker graden af symptomer heriblandt debutalder for skoliosen, størrelsen på krumningen af rygsøjlen, varighed, årsag, komorbiditet m.m.

Kiropraktoren diagnosticerer skoliose ud fra en klinisk vurdering, hvor rygsøjlen inspiceres visuelt fra alle planer. Derudover vil kiropraktoren udføre en række tests, som involverer bevægelse i forskellige retninger samt nærmere undersøgelse af rygsøjlens led og muskler. Undersøgelsen af skoliose vil ofte involvere foretagelsen af et røntgenbillede for at kunne vurdere skoliosen nærmere i forhold til sværhedsgrad og retning på krumningen.

Efter diagnosticeringen af skoliose kan kiropraktoren gennem manipulationsbehandling, bløddelsbehandling og instruktion i øvelser og træning afhjælpe eventuelle smerter, som patienten oplever.

Rygskævhed / Skoliose