Hovedpine

Nakkesmerter, hovedpine og svimmelhed
Hovedpine kan have mange årsager. De mere alvorlige bør udelukkes ved en grundig undersøgelse eventuelt i samarbejde med egen læge. I langt de fleste tilfælde findes dog harmløse forklaringer på hovedpinen, og kiropraktoren kan i så fald mildne eller afhjælpe generne effektivt. Hyppigt forekommende former er spændingshovedpinen og nakkehovedpinen.

Spændingshovedpinen kommer snigende op af dagen og kan sidde i det meste af hovedet, oftest i tindingerne. Den kan udløses af næsten hvilket som helst muskel- eller ledproblem i kroppen. Uanset hvor en eventuel skævhed måtte forekomme, kompenserer kroppen refleksmæssigt, og sætter hovedet/ øjnene vandret for at orientere sig og holde balancen. Herved belastes baghoved- og nakkemuskulaturen ensidigt. Den ensidige belastning medfører muskelspændinger, som kan medføre hovedpinen.

Nakkehovedpinen vågner man for det meste med. Den sidder i nakken eller baghovedet og kan stråle frem over øjnene. Nakkehovedpinen er gerne mere voldsom i styrke end spændingshovedpinen. Den kan være udløst af fejlstillinger mellem de små led i nakken. Disse led er rigt forsynet med nerver, som bidrager til stillingssansen. Ved fejlfunktioner i leddene stimuleres stillingssansen konstant. Denne irritation kan opfattes som svimmelhed, utilpashed, synsforstyrrelser eller hovedpine. En sådan tilstand medfører ofte kraftige muskelspændinger.

Smertestillende medicin og muskelbehandling i form af massage eller øvelser kan være utilstrækkeligt. I disse tilfælde må kiropraktoren analysere de mulige smertekilder. Sidenhen kan kiropraktoren tilrettelægge en behandling med henblik på varig problemløsning.

Undersøgelse og behandling af nakke- og hovedpine symptomer er næst efter lænde- og ischiassmerter den hyppigste henvendelsesårsag i kiropraktorpraksis.

Hovedpine